PMT voor kinderen

Voelen in bewegen

Door te bewegen zoals boksen en balspelen maar ook oefeningen die te maken hebben met samenwerken en ontspanning, leer je in de PMT om te gaan met wat je voelt. Zo kun je je vaak onzeker en zenuwachtig voelen of klachten hebben zoals buik- en hoofdpijn. Wat je voelt hangt altijd samen met wat je denkt, doet en met de situatie waarin je bent.

Herken jij dit?

– Je vaak boos, bang of verdrietig bent
– Op school vind je het moeilijk om voor jezelf op te komen
– Je vaak negatief over jezelf denkt
– Dat je vaak teruggetrokken bent en moeilijk contact kan maken met anderen
– Je veel energie hebt en druk bent maar anderen dat niet altijd fijn vinden

Zie mij, mij hoor mij, begrijp mij


Behandelplan op maat

Na de aanmelding volgt een kennismaking / intakegesprek waarin het kind/jongere en de ouders vertellen over hun zorgen en klachten. De mogelijkheden van PMT worden hierbij besproken. Ieder kind is uniek, dus een behandelplan is dat ook. Samen stellen we een behandelplan op waarin de doelen voor de komende periode worden geformuleerd. Soms kan het helpen eerst enkele observatie sessies in te plannen alvorens er een plan gemaakt wordt. Dit wordt met jullie besproken.


Behandelplan op maat

Na de aanmelding volgt een kennismaking/intakegesprek waarin
het kind/jongere en de ouders vertellen over hun zorgen en klachten.
De mogelijkheden van PMT worden hierbij besproken. Ieder kind is uniek,
dus een behandelplan is dat ook.
Samen stellen we een behandelplan op waarin de doelen voor
de komende periode worden geformuleerd. Soms kan het helpen eerst
enkele observatie sessies in te plannen alvorens er een plan gemaakt wordt.
Dit wordt met jullie besproken.

Doen en ervaren

Veel kinderen en jongeren vinden PMT een prettige behandelvorm, omdat er veel bewogen en praktisch geoefend wordt met situaties die jij lastig vindt. Dit op een leuke en actieve manier!
Het is namelijk niet  gemakkelijk om te praten over dingen die jij moeilijk, verdrietig of eng vindt. Door te bewegen kun jij je uitdrukken wat je vaak met woorden niet duidelijk kan maken.

Doen en ervaren

Veel kinderen en jongeren vinden PMT een prettige behandelvorm, omdat er
veel bewogen en praktisch geoefend wordt met situaties die jij lastig vindt.
Dit op een leuke en actieve manier!
Het is namelijk niet gemakkelijk om te praten over dingen die jij moeilijk,
verdrietig of eng vindt. Door te bewegen kun jij je uitdrukken wat je vaak
met woorden niet duidelijk kan maken.

Rol van ouders

De rol van ouders/verzorgers is belangrijk tijdens het traject. In de praktijk is het mogelijk om samen met je kind te oefenen, bijvoorbeeld om de interactie tussen elkaar te verbeteren maar ook om de vertaalslag naar thuis en school te kunnen maken. In het begin van het traject wordt besproken hoe de rol van ouders en de terugkoppeling vanuit de sessies zal verlopen.

Rol van ouders

De rol van ouders/verzorgers is belangrijk tijdens het traject. In de praktijk
is het mogelijk om samen met je kind te oefenen, bijvoorbeeld om de interactie
tussen elkaar te verbeteren maar ook om de vertaalslag naar thuis en school
te kunnen maken. In het begin van het traject wordt besproken hoe
de rol van ouders en de terugkoppeling vanuit de sessies zal verlopen.

Specialisatie

Sociale problemen
Hierbij kun je denken aan kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, een negatief zelfbeeld hebben, niet weerbaar zijn, erg teruggetrokken zijn of het moeilijk vinden contact te maken.

Problemen met emotieregulatie
Hierbij kun je denken aan kinderen die snel boos of verdrietig worden, stress hebben, overprikkeld raken
of angst ervaren.

Voorbeeld uit de praktijk

Sam (11) vindt het erg lastig om voor zichzelf op te komen op school. Wanneer iemand tijdens een spel zich
niet aan de regels houdt, durft hij hier niets van te zeggen. In de therapie wordt een spel gespeeld. Wanneer
de ander zich ook hier niet aan de regels houdt, zegt of doet hij niets. De therapeut legt uit wat zij bij Sam ziet gebeuren.
Vervolgens bedenken zij samen wat hij anders zou kunnen doen. Hierbij is veel aandacht voor het
gebruik van zijn houding, stem en ademhaling. Het spel wordt hervat en Sam kan dit nieuwe gedrag direct oefenen.

Specialisatie

Sociale problemen
Hierbij kun je denken aan kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, een negatief zelfbeeld hebben, niet weerbaar zijn,
erg teruggetrokken zijn of het moeilijk vinden contact te maken.

Problemen met emotieregulatie
Hierbij kun je denken aan kinderen die snel boos of verdrietig worden, stress hebben, overprikkeld raken
of angst ervaren.

Voorbeeld uit de praktijk

Sam (11) vindt het erg lastig om voor zichzelf op te komen op school. Wanneer iemand tijdens een spel zich
niet aan de regels houdt, durft hij hier niets van te zeggen. In de therapie wordt een spel gespeeld. Wanneer
de ander zich ook hier niet aan de regels houdt, zegt of doet hij niets. De therapeut legt uit wat zij bij Sam ziet gebeuren.
Vervolgens bedenken zij samen wat hij anders zou kunnen doen. Hierbij is veel aandacht voor het
gebruik van zijn houding, stem en ademhaling. Het spel wordt hervat en Sam kan dit nieuwe gedrag direct oefenen.